Zubní prevence – základ

Předcházení onemocnění se týká i dutiny ústní. Nejčastějším infekčním onemocněním tvrdých zubních tkání je zubní kaz. Jak nejlépe předcházet jeho vzniku a následně ztrátě tvrdých zubních tkání? Jak předejít zánětu dásní a následně vzniku paradentózy? Základem je dodržování dentální hygieny, správná technika čištění, čištění mezizubních prostor, a používání vhodných dentálních přípravků. Dalším předpokladem pro krásný úsměv a zdravé dásně je profesionální péče, tou myslíme zejména ošetření a hygienickou instruktáž u dentální hygienistky. Samozřejmostí by měly být pravidelné kontrolní prohlídky u zubního lékaře, který min. 2x ročně zkontroluje jak zuby, tak dásně a provede případně další ošetření, která zabrání šíření onemocnění tvrdých zubních tkání a parodontu.

Zubní kaz - nejčastější infekční onemocnění, které vzniká na podkladě spolupůsobení několika faktorů (kvalita tvrdých zubních tkání, plak, výživa, a délka a frekvence působení škodlivin)

Plak - strukturovaný zubní mikrobiální povlak, specifický biofilm na povrchu zubu, složen ze zbytků potravy, odloučených buněk sliznice, slin a z bakterií. Je to nezbytný faktor pro vznik zubního kazu. Plak lze odstranit mechanicky – čištěním zubů kartáčkem.

Zubní kámen - mineralizací plaku vzniká zubní kámen, který nelze odstranit zubním kartáčkem, pouze mechanicky v zubní ordinaci.

Parodont - tvoří okolí zubu, jeho hlavním úkolem je zakotvení zubu v kosti, tlumení žvýkacích sil a zajišťuje oddělení dutiny ústní od kořene zubu. Narušení integrity mezi zubem a parodontem, které vzniká na základě nedostatečné hygieny (kdy se z ne dobře odstraněného plaku stane „poddásňový” kámen a umožní tak vnik bakterií ke kořenům zubů), je základem pro vznik paradentózy.

Comments are closed.